Klasy Mat-Fiz-Geo na Pomorzu Gdańskim i Pojezierzu Kaszubskim

Layout 1

W dniach 15 – 19 czerwca 2015 roku uczniowie klas Ia i IIa brali udział w wycieczce do Trójmiasta, której celem było poznanie środowiska przyrodniczego i dziedzictwa kulturowego Pomorza Gdańskiego i Pojezierza Kaszubskiego.

W czasie wycieczki zwiedziliśmy m.in.: Rewę, Gdynię, Kartuzy, Chmielno, Szymbark, Gdańsk i Malbork.
Najważniejsze zagadnienia realizowane w czasie zajęć to:
1. Rzeźbotwórcza działalność morza na przykładzie Cypla Rewskiego, Mierzei Helskiej i Klifu Orłowskiego.
2. Rzeźbotwórcza działalność lądolodu na przykładzie form występujących na Pojezierzu Kaszubskim.
3. Formy akumulacji rzecznej na przykładzie Żuław Wiślanych.
3. Dziedzictwo kulturowe Pomorza Gdańskiego i Pojezierza Kaszubskiego.
4. Integracja klas matematyczno-fizyczno-geograficznych.

Zobacz zdjęcia cz. 1

Zobacz stronę profilu mat-fiz-geo

Z Markowego punktu widzenia… (czyli jak to widział jeden z uczestników wycieczki).

14 czerwca o godzinie 21 klasy Ia i IIa zebrały się na przystanku autobusowym, by uczestniczyć w tygodniowej rekreacji nad morzem, głównie w formie edukacyjnej. Przez cały czas byliśmy pod opieką profesorów: Anny Batko-Łazarskiej, Małgorzaty Nawary, Stanisława Osiki oraz Anety Szczypuły-Knapczyk.

Po przyjeździe autobusem do miejsca naszego zakwaterowania, którym była Gdynia, wszyscy byliśmy zmęczeni, ale zadowoleni. Kwaterami były małe domki pięcioosobowe, przy których znaleźliśmy bogatą infrastrukturę sportową na świeżym powietrzu: ping-pong, piłkarzyki, siatkówkę plażową. Codziennie mieliśmy śniadanie i pyszną obiadokolację.

W pierwszym dniu, od razu po przyjeździe i ulokowaniu się w pokojach, poszliśmy na plażę przejść się po rewie Mew, która jest naturalnym molo, sięgającym około 700 metrów w głąb Morza Bałtyckiego. Później wstąpiliśmy do Gdyńskiego Akwarium, w którym żyje niezliczona ilość ciekawych zwierząt morskich. Słuchaliśmy również wykładu pana profesora Osiki na temat tego regionu.

Następnego dnia zwiedzaliśmy Kaszuby, czyli pojechaliśmy do Kartuz, gdzie czekało na nas muzeum. Zapoznaliśmy się tam z życiem Kaszubów sprzed ery elektryczności, a także zwiedziliśmy niewielki, ale bardzo ładny klasztor. Kolejnym punktem wycieczki było Muzeum Ceramiki w Chmielnie, gdzie dowiedzieliśmy się o procesie wytwarzania ceramicznych naczyń. Kolejną miejscowością, którą zobaczyliśmy był Szymbark, gdzie znajduje się „dom do góry nogami” i świetnie przedstawiona jest historia Polski, w szczególności „Dom Sybiraka” – polski dom wywiezionych na Sybir Polaków. Obiekt ten przyjechał do nas aż z Zapleskino, czyli z głębokiej Syberii.

W kolejnym dniu atrakcją był Półwysep Helski, gdzie praktycznie nic nie robiliśmy, oprócz zwiedzenia baterii artylerii nadbrzeżnej i opalania naszych bladych ciał. Pogoda w tym dniu była nadzwyczaj udana i pozwoliła nam na intensywne plażowanie oraz kąpiel w morzu. Wieczorem zaś mieliśmy ognisko, podczas którego śpiewaliśmy szanty (utwory marynarskie) i polskie szlagiery.

Czwartego dnia zażyliśmy nieco historii – pojechaliśmy do Gdańska. Pierwszym miejscem, które zobaczyliśmy w tym mieście było Westerplatte, czyli symbol początku II Wojny Światowej. W naszym harmonogramie następne było Europejskie Centrum Solidarności, gdzie dowiedzieliśmy się jak został obalony w Polsce komunizm i jakie to pociągnęło za sobą skutki. Zwiedziliśmy też kościół Mariacki (tak, w Gdańsku też jest Kościół Mariacki!). Braliśmy również udział w grze miejskiej na Starym Rynku.

Po zapakowaniu się w drogę powrotną i wyruszeniu, zahaczyliśmy jeszcze o katedrę w Oliwie (tam wysłuchaliśmy koncertu organowego) i Malbork (tu z kolei zwiedziliśmy piękny zamek krzyżacki). Wróciliśmy 20 czerwca około 5 nad ranem, pełni nowych doświadczeń i dobrze zaznajomieni z młodszymi geografami.

Słowa jednak nie oddadzą emocji, które panowały podczas tej wycieczki, więc zachęcam do oglądnięcia zdjęć (tutaj) i polubienia strony naszego profilu na Facebooku (tutaj).