1. W Szkole zatrudnia się nauczycieli i innych pracowników na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
2. Wszystkich pracowników, o których mowa w ust.1, zatrudnia i zwalnia Dyrektor Szkoły, kierując się przy tym:
3. Dyrektor Szkoły sporządza zakres czynności dla pracownika zatrudnionego na określonym stanowisku i zakres ten stanowi załącznik do odpowiedniej umowy o pracę.
Jeżeli jest powyżej 12 oddziałów Dyrektor powołuje – po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i organu prowadzącego – wicedyrektora.
Nauczyciel jest zobowiązany dążyć do pełni rozwoju osobowości własnej i ucznia. Powinien kształcić i wychowywać młodzież w duchu umiłowania Ojczyzny, humanizmu, tolerancji, wolności sumienia, sprawiedliwości społecznej i szacunku dla pracy; dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.
Nauczyciel obowiązany jest przestrzegać podstawowych zasad moralnych i etycznych.
Nauczyciel zobowiązany jest rzetelnie realizować podstawowe funkcje szkoły: dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze. Nauczyciel w szczególności:
Nauczyciel odpowiada służbowo przed dyrektorem szkoły za poziom i skuteczność realizacji powierzonych mu zadań i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów w szkole i na zajęciach organizowanych przez szkołę oraz wypadki wynikające z niedopełnienia obowiązku w tym zakresie.
Praca nauczyciela podlega ocenie na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
W szkole funkcjonują następujące zespoły nauczycieli:
1. Zespoły przedmiotowe:
2. Zespół wychowawczy.
Cele i zadania zespołów przedmiotowych obejmują:
Funkcje przewodniczącego zespołu przedmiotowego powierza Dyrektor szkoły.
§ 83
Dyrektor powierza każdy oddział szkolny szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli zatrudnionemu w szkole, zwanemu dalej wychowawca.
Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, wychowawca powinien prowadzić swój oddział przez cały cykl nauczania.
1. Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców, Samorząd Uczniowski może wystąpić do Dyrektora szkoły z wnioskiem w sprawie doboru lub zmiany wychowawcy.
2. Zmiana wychowawcy może nastąpić:
3. Zmiana wychowawcy, o której mowa ust. 2 lit..c może nastąpić na pisemny wniosek co najmniej 2/3 zapisanych w danym oddziale uczniów lub ich rodziców (przyjmuje się zasadę, że obydwoje rodzice dysponują jednym głosem).
4. Wniosek rodziców lub uczniów o zmianę wychowawcy musi zawierać udokumentowane argumenty wskazujące na konieczność podjęcia takie decyzji. Wniosek jest dla dyrektora wiążący.
5. Procedura postępowania dla rozpatrzenia wniosku, o którym mowa w ust. 3 jest następująca:
1) dyrektor bada sprawę i zajmuje stanowisko w formie decyzji administracyjnej,
2) forma badania obejmuje: wysłuchanie zainteresowanego nauczyciela, analizę
dokumentacji procesu wychowawczego, rozmowy z zainteresowanymi stronami,
3) decyzja o odwołaniu z funkcji wychowawcy następuje po udowodnieniu rażących
zaniedbań w pracy wychowawczej.
Zadania wychowawcy w sprawowaniu opieki wychowawczej obejmują:
Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w §14 otacza opieką każdego ucznia-wychowanka, planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego uczniów.
Wychowawca współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadnia z nimi i koordynuje działania wychowawcze wobec ogółu uczniów i wobec tych uczniów, którym potrzebna jest indywidualna pomoc i opieka.
Wychowawca utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu informowania o postępach w nauce i zachowaniu, poznaniu i ustaleniu potrzeb uczniów oraz ukazania pomocy w ich działaniach wychowawczych i włączenia rodziców w sprawy życia klasy i szkoły.
Obowiązkiem wychowawcy jest:
1. Wychowawca klasy ustala śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
2. Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna.
§ 91
Wychowawca realizuje swoją pracę poprzez różne formy i sposoby działania:
Wychowawca współpracuje ze specjalistami świadczącymi pomoc w pokonaniu trudności w nauce, w sprawach zdrowotnych, w sprawach uzdolnień i zainteresowań i udziela tej pomocy uczniom na terenie lub ich rodzicom przez systematyczne lub doraźne kontakty. Organizacje i formy tej pomocy określają przepisy w sprawie zasad pomocy pedagogicznej i psychologicznej.
Wychowawca ma prawo korzystania w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony właściwych placówek oświatowych i wychowawczych.
1. Szkoła organizuje i udziela uczniom, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy pedagogicznej zatrudniając Pedagoga szkolnego.
2. Do zadań Pedagoga szkolnego należy w szczególności :
3. Pedagog szkolny w realizacji swoich zadań współpracuje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Sądem Rejonowym, Kuratorem Zawodowym, Kuratorami Społecznymi, Powiatowym Urzędem Pracy, Miejsko-Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, Polskim Czerwonym Krzyżem.
4. Pedagog szkolny prowadzi dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
5. Pedagog szkolny wykonuje inne czynności zlecone przez Dyrektora szkoły.