Wymiana międzynarodowa z niemieckimi uczniami z Wassenberg w naszej szkole

Wymiana międzyszkolna dofinansowana przez Polsko-Niemiecką Współpracę Młodzieży

Za nami tydzień pełen wrażeń. Po wielu dniach przygotowań gościliśmy w naszej szkole i w naszych domach gości z Niemiec – grupę 20 uczniów z liceum im. Betty Reis z Wassenberg. Goście przyjechali  w niedzielę 3 marca i już w poniedziałek rano zabraliśmy ich do naszej szkoły. Po uroczystym powitaniu przez panią Dyrektor Anetę Szczypułę -Knapczyk oprowadziliśmy gości po budynku szkolnym, a następnie czekały na nas gry i zabawy integracyjne przygotowane przez opiekunów projektu: operacja konstrukcyjna Pająk, stereoptypy na temat naszych krajów, nauka imion, wymień Skittlesy za informacje o sobie itp. Tak zintegrowani udaliśmy się na spacer po naszym mieście, gdzie zwiedziliśmy cmentarz żydowski, park miejski, tężnie, bulwary, stację kolejową i pomnik Mikołaja. Na szczęście w ten dzień pogoda nie zawiodła.

W następny dzień zabraliśmy niemieckich uczniów do Krakowa – tam samodzielnie pełniliśmy rolę przewodników na trasie Teatr Słowackiego- Barbakan-Brama Floriańska-Rynek Główny- ul. Grodzka. Następnie już w towarzystwie profesjonalnych przewodników zwiedziliśmy podziemie Rynku Głównego – Sukiennice, które niegdyś były jedną z najważniejszych instytucji miasta – tu bowiem koncentrował się handel. Odwiedziliśmy również Katedrę na Wawelu, gdzie zobaczyliśmy słynny Dzwon Zygmunta, który pierwszy raz został użyty 13 lipca 1521 roku na uroczystości św. Małgorzaty.

Środę rozpoczęliśmy od warsztatów malowania na szkle, po których udaliśmy się na zwiedzanie Muzeum Orkana, które kiedyś pełniło funkcję kościoła. Jest to jeden z ciekawszych zabytków naszego miasta. Został wzniesiony w 1606 roku. Dopiero na początku XX wieku kościół przestał być wykorzystywany do celów kultowych a w 1936 r. zorganizowano w jego wnętrzu muzeum regionalne które do dziś gromadzi eksponaty z terenu zamieszkiwanego przez Zagórzan. Przez słabe warunki pogodowe na zakończenie dnia udaliśmy się na ognisko pod Krzywoniem, gdzie nie zabrakło zabaw integracyjnych oraz dobrej zabawy.

W czwartek pojechaliśmy do Oświęcimia, gdzie poznaliśmy historię obozu koncentracyjnego. Został on utworzony przez Niemców w połowie 1940 r. na przedmieściach Oświęcimia, włączonego przez nazistów do Trzeciej Rzeszy. W 1947 roku na terenie byłego KL Auschwitz i w kilku poobozowych blokach otwarta została pierwsza wystawa — rozbudowana w 1950 roku — przedstawiająca historię zagłady oraz warunki egzystencji więźniów obozu.  Po zwiedzaniu udaliśmy się na warsztaty, gdzie dowiedzieliśmy się więcej o ocalałych ludziach z obozu, którzy zdecydowali się opowiedzieć o swoich przeżyciach.

Piątek był już dniem pożegnania. Wspólne spotkanie zostało rozpoczęte krótką prezentacją zdjęć i quizem na temat ostatnich kilku dni. Odczytaliśmy wrzucone w poniedziałek stereotypy o naszych krajach i mieszkańcach, stwierdzając, że obecnie byśmy ich już nie napisali – dużo było przy tym śmiechu. Prawdziwy okazał się tylko jeden: że Polacy bardzo obficie karmią swoich gości.

Teraz z niecierpliwością oczekujemy już na czerwcową rewizytą w Niemczech, która będzie świetną okazją, by bliżej poznać kraj i kulturę naszych zachodnich sąsiadów.