W tym roku już po raz trzeci uczniowie ze Szkoły Podstawowej Nr 1, a po raz pierwszy młodzież z Zespołu Szkół im. ks. prof. Józefa Tischnera w Rabce-Zdroju (łącznie dwudziestu dwóch uczniów), uczestniczyli w polsko-niemieckim projekcie integracyjnym w Krzyżowej na Dolnym Śląsku.
Miejscem spotkania była siedziba Fundacji “Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego – ośrodek, w którym cyklicznie odbywają się zajęcia warsztatowe dla międzynarodowej młodzieży. Celem projektu jest wspieranie pokojowego i tolerancyjnego współistnienia narodów, budowanie mostów między historią a teraźniejszością.
W tym roku spotkanie odbyło się w dniach od 11 do 16 marca. Harmonogram sześciodniowego spotkania zawierał siedem warsztatów tematycznych poświęconych wspólnym dziejom obojga narodów, które trzeba zrozumieć, wybaczyć, pamiętać. Pracowano nad zagadnieniami dotyczącymi historii tego miejsca, skupiając się na omówieniu postaci związanych z „Kręgiem z Krzyżowej”. Po wizycie w muzeum KL Gross-Rosen odbyły się warsztaty poświęcone refleksji związanej z tym miejscem. Istotnym elementem pobytu było zwiedzanie wystawy plenerowej „Odwaga i Pojednanie” wraz z towarzyszącymi jej pracami projektowymi, dotyczącymi wspólnej tożsamości kulturowej. Wraz z grupą młodzieży z Niemiec w warsztatach brało udział 42 uczniów.
Drugiego dnia pobytu, podczas wieczoru prezentacji, młodzież przedstawiła regiony i szkoły, z których przyjechała. Wolny czas spędzano grając w gry planszowe, na zajęciach w hali sportowej czy w dyskotece. Uczestnicy projektu mieli również okazję zapoznać się z historią Kościoła Pokoju w Świdnicy oraz wyjechać na całodniową wycieczkę do Wrocławia, połączoną ze zwiedzaniem Starówki i Centrum Nauki i Wiedzy o Wodzie – Hydropolis.
Bardzo ciekawy i urozmaicony program pobytu przypadł do gustu wszystkim uczestnikom wydarzenia, pozostawiając bezcenne wspomnienia. Z wielką niecierpliwością już dziś oczekujemy następnego spotkania w przyszłym roku, które zaplanowano w terminie od 17 do 22 marca. Jest to wspaniała okazja do zawarcia przyjaźni i doskonalenia umiejętności językowych – zajęcia bowiem prowadzone są w językach: polskim, niemieckim i angielskim.