Wspomnienia z Krzyżowej

Spotkanie w Polsko-Niemieckim Centrum Dialogu i Porozumienia w Krzyżowej odbyło się w tym roku już po raz czwarty i miało miejsce w dniach od 17 do 22 marca 2019 r. Oprócz wykładów, warsztatów i wycieczek czekało na nas tam wiele niespodzianek.

Już pierwszego dnia odwiedził naszą grupę Konsul Generalny we Wrocławiu Pan Hans Jörg Neumann. Uczestniczył w naszych zajęciach oraz przedstawił główne założenia swojej misji dyplomatycznej. Nie odmówił także wspólnej pamiątkowej fotografii.

Ośrodek w Krzyżowej krzewi wspaniałą ideę pojednania pomiędzy naszymi narodami. Wspólnie z naszymi rówieśnikami z Murrhardt zwiedzaliśmy Pałac, Domek na Wzgórzu, poznając dzieje rodu von Moltke, byłych właścicieli tego miejsca. Poznaliśmy także historię idei pojednania, której symbolicznym początkiem była msza 12. listopada 1989 roku i jej główni bohaterowie – premier Tadeusz Mazowiecki i kanclerz Helmut Kohl. W Krzyżowej znajduje się również fragment Muru Berlińskiego zburzonego 9 listopada 1989 roku jako symboliczny koniec Żelaznej Kurtyny.

Kolejnego dnia pojechaliśmy do odległej o 10 km Świdnicy zobaczyć perłę architektury, Kościół Pokoju, zbudowany na mocy porozumień traktatu westfalskiego zawartego w 1648 roku  i kończącego wojnę trzydziestoletnią. Sama historia tego obiektu sięga roku 1657.

U schyłku dnia czekał nas wieczór prezentacji, podczas którego przedstawialiśmy nasze kraje, miasta, szkoły, tradycje, kulinaria i… talenty.

Kolejny dzień obfitował w niezapomniane wrażenia – zwiedzaliśmy stolicę Dolnego Śląska – Wrocław, jego starówkę, Muzeum Uniwersytetu Wrocławskiego, Muzeum Ossolińskich, Rynek Wrocławski, jednym słowem poczuliśmy rytm tego miasta.

Oczywiście nadszedł również czas refleksji i zadumy podczas zwiedzania Muzeum KL Gross Rosen w Rogoźnicy, miejsca, o którym nikt nie powinien zapomnieć, gdy mowa o przyszłości, przebaczeniu i pojednaniu. Mieliśmy również czas na rozrywki, sport, spotkania, rozmowy. Nasze warsztaty były filmowane, a nasi uczniowie udzielali wywiadów dla organizacji Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży.

Poznaliśmy naszych rówieśników zza zachodniej granicy choć tak naprawdę, nie ma między nami żadnych granic. Z nadzieją na kolejne spotkania składamy serdeczne podziękowania wszystkim, dzięki którym mogliśmy przeżyć tak wyjątkowy tydzień.